Foto navigatie
M003443 Terrasseizoen
ID: M003443 Terrasseizoen
Terrasseizoen

In 2007 woedde er binnen de gemeente Dordrecht een discussie omtrent het verruimen van het terrasseizoen
Hieronder treft een klein deel uit een discussiestuk zoals het aan de gemeenteraad werd gepresenteerd
Aan de Gemeenteraad:
Onderwerp PD/2007/13172 Datum 30 oktober 2007 verruiming terrasseizoen - wijziging Algemene Plaatselijke Verordening Beleidsprogramma Wonen en leefbaarheid en thema Vergunningverlening en handhaving.
In het Horeca Overleg Platform (afstemmingsoverleg tussen de horeca, de Kamer van Koophandel, de politie en de bij horecazaken betrokken portefeuillehouders van het college van B&W) is een drietal zaken besproken dat betrekking heeft op horecaterrassen. De horeca zou het volgende graag gerealiseerd zien:
a. de mogelijkheid om het gehele jaar door terrassen te exploiteren;
b. het afgeven van een terrasvergunning voor onbepaalde tijd;
c. het loslaten van eisen die aan de inrichting van terrassen worden gesteld.
Wij willen hieraan medewerking verlenen, omdat dit bijdraagt aan een gunstiger horecaklimaat in de (binnen)stad, mits alle eventuele bezwaren weggenomen kunnen worden. Dit past binnen de gedachte van een terugtredende overheid en het reduceren van administratieve lasten.2. Voorgeschiedenis
ad a. Terrasseizoen
Op verzoek van de lokale horecaondernemers heeft de gemeenteraad op 9 december 2003 besloten het terrasseizoen te verruimen van 8 maanden tot 10 maanden (van 1 februari tot 1 december). Daarbij is overwogen dat tegen verruiming van het terrasseizoen op zichzelf geen bezwaren bestaan, maar dat zowel uit een oogpunt van uiterlijk aanzien en beheer van de openbare ruimte, als vanuit de belangen van omwonenden, het niet wenselijk is dat terrassen het gehele jaar door uitgestald kunnen blijven.
ad b. Terrasvergunning voor onbepaalde tijd
Tot nu toe wordt de terrasvergunning jaarlijks verleend. Voordeel hiervan is dat integrale heroverweging mogelijk is. In de praktijk is vrijwel altijd sprake van een administratieve handeling, waarbij de vergunning van het voorgaande jaar wordt "geactualiseerd" en in vrijwel ongewijzigde vorm opnieuw voor een jaar wordt verleend.
ad c. Inrichtingseisen
Dit betreft een bevoegdheid van ons college op grond van artikel 160 van de Gemeentewet. Op 14 november 2006 hebben wij besloten om terughoudend te zijn bij het toezicht op de naleving van eisen die worden gesteld aan de inrichting van terrassen.
Belangenafweging
De eventuele nadelen van de voorgestelde maatregelen zijn afgewogen tegen de voordelen.
ad a. Voordelen verlenging terrasseizoen. Een terrasseizoen van twaalf maanden heeft diverse voordelen:
• Leuke, nette terrassen zijn een verrijking voor de stad. Terrassen geven de stad een gezellige, aantrekkelijke uitstraling, waardoor meer mensen naar de stad komen en de verblijfsduur wordt verlengd. Dit leidt tot een verhoging van de bestedingen. Terrassen zijn daarom ook wenselijk bij activiteiten in de wintermaanden, zoals de kerstmarkt en de ijsbaan op het Scheffersplein.
• Terrassen dragen voor een belangrijk deel bij aan de omzet van horecaondernemers.
• Bij permanent gebruik van het terras, is het niet meer nodig om winterberging te regelen.
• Het leidt tot kwaliteitstoename van terrassen; meer verdiensten betekent doorgaans ook meer ruimte voor investeringen.
• Verruiming biedt ruimte voor ondernemen. Dit is goed voor het ondernemersklimaat in Dordrecht.
• In de nabije toekomst is het niet meer toegestaan om binnen horecagelegenheden te roken.
Horeca-ondernemers kunnen rokers dan het gehele jaar door een plek aanbieden op het terras.
Verruiming van het seizoen heeft mogelijk de volgende nadelige consequenties:
• Belangen van omwonenden c.q. aantasting van het woongenot
Muziek is op terrassen niet toegestaan. Wel zal de omgeving geconfronteerd kunnen worden met stemgeluid vanaf de terrassen. De afgelopen jaren zijn echter (vrijwel) geen incidenten of noemenswaardige verstoringen van de openbare orde geconstateerd op de Dordtse terrassen. De kans dat verruiming van het terrasseizoen tot meer overlast voor omwonenden leidt, wordt niet groot geacht.
• Gevaarlijk gebruik lampen en buitenverwarming
Door verlenging van het seizoen zal een aantal ondernemers voorzieningen aanbrengen voor verlichting en verwarming van het terras. Bij de beoordeling van de daarvoor vereiste vergunningaanvraag zal onder meer op brandveiligheidsaspecten getoetst worden.
• Aanzien openbare ruimte
Als een ondernemer zijn terras in de wintermaanden uitstalt, maar niet voor verwarming en beschutting zorgt, is de kans op gebruik klein. Dit kan nadelig zijn voor de kwaliteit van de terrassen en een onaantrekkelijke, troosteloze uitstraling geven. Het is ongewenst dat het terras niet wordt uitgezet en het meubilair gedurende langere tijd opgestapeld op de openbare weg blijft staan. Op grond van artikel 2.3.10, lid 11 van de APV moeten terrasvoorzieningen buiten de openingstijden van de openbare weg worden verwijderd. In de praktijk wordt aan de handhaving van dit artikel geen prioriteit gegeven. In voorkomende gevallen is het echter mogelijk om op te treden.
• Verhoging precario
Voor het gebruik van de openbare ruimte ten behoeve van een terras, betalen ondernemers precario. Het bedrag is nu gebaseerd op 10 maanden. Als ondernemers geen gebruik maken van de ruimere mogelijkheden om hun terras uit te stallen en geconfronteerd worden met hogere precariolasten, is de kans op bezwaarschriften groot. Aan de andere kant leidt maatwerk per ondernemer (betalen voor elke maand dat van de vergunning gebruik gemaakt wordt) tot zodanig hogere administratieve lasten dat wordt voorgesteld het huidige seizoensbedrag als uitgangspunt te hanteren voor de straks per kalenderjaar verschuldigde precario. Ter formalisering hiervan zullen wij dit verwerken in ons voorstel voor de jaarlijkse wijziging/actualisering van de Verordening op de heffing en de invordering van precariobelasting.
Quick win en DDRH-toets
Dit raadsvoorstel loopt vooruit op de uitkomsten van de toets van de APV op de aspecten Deregulering, Dualisering, Rechtmatigheid en Handhaafbaarheid (zgn. DDRH-toets}, opdat horecaondernemers, die vanaf 2008 weer een terrasvergunning zullen aanvragen, een vergunning voor onbepaalde tijd verleend kan worden in plaats van een vergunning voor 1 jaar. Het afgeven van een vergunning voor onbepaalde tijd was ook één van de uitkomsten van de DDRH-toets. Door dit voorstel nu al u ter vaststelling aan te bieden en niet te wachten op de overige APVwijzigingen, kan dit al vanaf 2008 worden gerealiseerd {een zgn. quick win). De overige uitkomsten van de DDRH-toets zullen in een later raadsvoorstel worden aangeboden.
Financiën
De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een terrasvergunning bedragen voor 2007 € 86,03 per aanvraag. Voor 2007 zijn een kleine honderd aanvragen behandeld, waar dus een legesopbrengst van zo'n € 8.600,- tegenover staat. De behandeling van een aanvraag kost ongeveer anderhalf uur werk en wordt per 01-07-2007 uitgevoerd door de afdeling vergunningverlening en handhaving van de Milieudienst Zuid-Holland Zuid. De uitvoeringskosten bedragen ook zo'n € 85,- (bij een uurtarief van € 57,--}. Deze taak is opgenomen in de DVO vergunningverlening en handhaving welke namens Stadsontwikkeling met de regio Zuid-Holland Zuid is gesloten. Indien de vergunning voor onbepaalde tijd geldig wordt, betekent dat ook een besparing op uitvoeringskosten. We gaan ervan uit dat een vergunning gemiddeld eenmaal per 10 jaar opnieuw aangevraagd moet worden in verband met wijziging van eigenaar, omvang van het terras of andere omstandigheden. Dat betekent dat in plaats van 100 aanvragen nog slechts 10 aanvragen per jaar behandeld hoeven te worden. De gederfde legesinkomsten, ad € 7.740,--, zullen worden gekort op de uitvoeringskosten van de Milieudienst Zuid-Holland Zuid. Zo kan dit per saldo budgettair neutraal worden uitgevoerd, zonder dat het legestarief omhoog hoeft te gaan.
7. Beslispunten. Op grond van het bovenstaande stellen wij u voor om:
1. de Verordening tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Dordrecht (3e wijziging) conform bijgevoegd ontwerp besluit vast te stellen, zodat
a. exploitanten van horeca-inrichtingen het hele jaar door een terras kunnen exploiteren; en
b. terrasvergunningen voor onbepaalde tijd verleend kunnen worden.
Het college van Burgemeester en Wethouders van Dordrecht.

Tot zover het beleidsvoornemen van de gemeente Dordrecht
En nu, 5 jaar later is duidelijk te zien dat met de verruiming van het terrasseizoen er aan een duidelijke behoefte voorzien is
En zitten de Dordtse terrassen voller dan ooit

Tijd: 15.26 u.
Datum: 4 maart 2012
Plaats: Scheffersplein, Dordrecht

Reacties

Nog geen reacties.

  •